بانک مقالات کشاورزی و باغبانی و گیاه پزشکی
بانک مقالات کشاورزی و باغبانی و گیاه پزشکی فارسی انگلیسی ترجمه
موضوعات مطالب
آمار و امكانات
:
:

دانلود ديكشنري كشاورزي مخصوص بابيلون

پشتیبانی سایت

 

لینک عضویت در کانال تلگرامی ما ضمنا برخی مقالات فقط در کانال ما موجود هستند حتما بازدید کنید.


پاییز  95  برشما عزیزان  تبریک و تهنیت باد



تأثير حبوبات در کاهش وزن
ارسال شده توسط سیدمهدی شمس تاریخ ارسال : شنبه ۱۳۸٦/٧/٧

دسته مقاله :زراعت حبوبات

گروه : حبوبات- زراعت غلات -زراعت علوفه ای- گیاهشناسی


چرا ما بايد از غذاهاي تهيه شده از حبوبات نظير انواع لوبيا، عدس، نخود، ماش و لپه استفاده کنيم؟

حتي بعضي از افرادي که استطاعت خريد گوشت‌ را ندارند نيز ترجيح مي‌ دهند که بيشتر از غذاهاي تهيه شده از گوشت‌هاي پُرچرب و غذاهاي آماده‌ ي سريع نظير پيتزا، همبرگر، مرغ ‌هاي سرخ شده و کباب‌هاي پُرچرب استفاده کنند، در حالي که از خوراکي‌ هاي تهيه شده از حبوبات مانند: خوراک لوبيا، عدسي ، انواع آش ‌هاي سنتي، آب گوشت کم‌ چرب يا خورش ‌هاي همراه با حبوبات مانند خورش قيمه يا قورمه سبزي در وعده ‌هاي غذايي خود کمتر مصرف کنند.

شيوع بيماري هاي غيرواگير نظير چاقي ، اختلال چربي‌ هاي‌ خون، ديابت، پوکي استخوان،  پُرفشاري خون و سرطان خون، امروزه در نوجوانان و بزرگسالان افزايش يافته است؛ ‌طوري که بر اساس نتايج به‌ دست آمده از مطالعه ‌ي قند و چربي در تهران، 18درصد از نوجوانان، 57 درصد از مردان و 6/67 درصد زنان به اضافه وزن يا چاقي مبتلا هستند.

همچنين نتايج مرحله ‌ي دوم اين مطالعه نيز حاکي از روند رو به افزايش چاقي است که از عوامل خطرساز بيماري‌ هاي قلبي-عروقي و ديگر بيماري ‌هاي غيرواگير مي باشد.

بنابراين، داشتن يک برنامه‌ ي غذايي سالم براي پيشگيري از چاقي و ديگر بيماري‌ هاي غير واگير ضروري است.

مطالعات متعددي نشان داده‌اند که مصرف حبوبات از بروز بيماري‌ هاي غير واگير مانند چاقي، بيماري ‌هاي قلبي-عروقي، ديابت و انواع سرطان‌ها پيشگيري مي‌ کند.

لازم است بدانيد پيشرفت اين ‌گونه بيماري‌ ها بسيار تدريجي و آرام است و ممکن است حدود 30- 10سال طول بکشد.

  

حبوبات و کاهش وزن:

مصرف حبوبات به ‌دليل دارا بودن فيبر زياد، حجم زيادي از معده را پُر مي ‌کند، موجب احساس سيري شده و به کاهش وزن کمک مي‌ کند و سبب مي ‌شود کمتر غذا بخوريم .

به دليل آن که قند موجود در حبوبات (يعني انرژي آن) به تدريج آزاد مي‌ شود، ديرتر گرسنه مي ‌شويم (يعني احساس سيري طولاني‌ تر)، در حالي که غذاهايي مانند نان ‌هاي سفيد (باگت، لواش و نان ‌هاي فانتزي)، سيب ‌زميني،  برنج و شکر  به سرعت هضم شده و قند يا انرژي موجود در آنها به سرعت آزاد مي ‌شود و زودتر گرسنه مي ‌شويم.

لازم است بدانيم فيبرها، الياف گياهي هستند و در ميوه‌ها، سبزي ‌ها و حبوباتي که روزانه مصرف مي‌ کنيم به مقدار فراواني وجود دارند. آنها در بدن انسان انرژي توليد نمي کنند، ولي مصرف آن‌ها موجب عملکرد بهتر دستگاه گوارش مي ‌شود.

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف حبوبات مي ‌تواند بر رفتارهاي غذايي ما نيز تأثير بگذارد؛ بدين ترتيب که اگر در يک وعده‌ي غذايي از حبوبات استفاده کنيم، تمايل به انتخاب مصرف غذاهايي داريم که مانند حبوبات انرژي آنها ديرتر آزاد مي ‌شود. اين امر موجب مي ‌شود که در مجموع، برنامه ‌ي غذايي با انرژي کمتر (کم کالري) داشته باشيم؛ در حالي که مصرف غذاهايي که انرژي آنها به سرعت آزاد مي ‌شود، مانند نان‌ هاي سفيد، انواع شيريني و شکر موجب مي‌ شود که وعده‌ي غذايي بعدي در زمان کوتاه ‌تري مصرف شود و در اين وعده اين نوع غذاها انتخاب شده و انرژي زيادتر از نياز بدن، مصرف شود که مي‌ تواند موجب چاقي يا بروز ديابت نوع 2 شود.

کاهش وزن اضافي و حفظ آن نيز به انتخاب غذاهاي غني از مواد مغذي که موجب احساس سيري شوند، بستگي دارد. در ضمن انرژي کافي فراهم کرده و احساس گرسنگي زود هنگام ايجاد نمي کند.

انواع حبوبات گروه غذايي هستند که اين خاصيت را داشته و منبع خوب پروتئين، ويتامين ها و مواد معدني ضروري، کم ‌چربي، کم نمک، بدون کلسترول و سرشار از فيبر بوده و انرژي کمي دارند.

هر ليوان حبوبات پخته حاوي 15 گرم فيبر  است که بيشتر از نيمي از نياز روزانه ‌ي انسان به فيبر را بر طرف مي ‌کند.

فيبرها در بدن انسان انرژي توليد نمي‌ کنند، ولي کارهاي مفيدي انجام مي ‌دهند:

- مقدار بالاي فيبر موجود در حبوبات، موجب پايين آمدن قند خون در افراد ديابتي  مي ‌شود.

- همچنين فيبر موجود در حبوبات که از انواع فيبرهاي محلول است، موجب کاهش سطح کلسترول خون  مي ‌شود که يکي از عوامل خطر عمده ‌ي بيماري‌هاي قلبي- عروقي است.

- فيبر موجود در حبوبات از بروز ناراحتي‌ هاي گوارشي مثل بواسير  و يبوست  پيشگيري مي‌ کند.

- جانشيني پروتئين سويا با گوشت قرمز در غذاها مي ‌تواند موجب کاهش سطح چربي‌ هاي خون شود. حبوبات، داراي ترکيبات "سلامتي بخش" نظير فلاوونوئيدها، تانن، آنتوسيانين، مهارکننده‌هاي پروتئاز، اسيد فيتيک و ساپونين هستند. اين ترکيبات جزو مواد مغذي ضروري نيستند، ولي مي‌ توانند در پيشگيري از انواع سرطان‌ ها  و ديگر بيماري‌ هاي غير واگير موثر باشند.

- با مصرف حبوبات، دريافت فيبر و فولات  (يکي از ويتامين‌هاي گروه B ) افزايش مي ‌يابد که در کاهش خطر بيماري قلبي- عروقي موثرند.

-- -